Myšlenka dodat něco lepšího či řekněme výkonnějšího, co se odlišuje od “standardu” není výjimkou a ničím ojedinělým. Toto myslím platí dvojnásob u výrobku, kde základem spokojeného zákazníka je rychlost či výkon. A kde jinde ukázat, zda má Váš výrobek navrch, než v závodním prostředí. Jistá míra úspěchu prodejnosti výrobku pak spočívá v prohlášení: “Vyhráli jsme, byli jsme nejrychlejší, zvítězili jsme!”. Segment elektrokol je stále, minimálně částí cyklistické společnosti, ověnčen jistou mírou představy, že uživatel “podvádí” či “se jen tak veze”. Proto myšlenka závodění na elektrokole je pro tuto část společnosti ještě stále nepředstavitelná. Patřím k té hrstce uživatelů elektrokola, kteří si vyzkoušeli různé formy soutěžení v této kategorii a tak mě informace o tom, že německý výrobce představil pohon pro závodní použití mile překvapila. A když přišla nabídka testu, neváhal jsem ani vteřinu… Pojďme se podívat na nový pohon Bosch Performance Line CX Race!

Soutěžení na elektrokolech je aktuálně asi nejprogresivnějším a hlavně nejdiskutovanějším odvětvím cyklistiky, potažmo elektro cyklistiky. Stále se hledají cesty, jak správně uchopit formáty soutěží. Disciplína, kde se elektrokolo celkem zajímavě postupně “zabydluje”, je enduro ježdění. Formát měřených úseků (ať už z kopce či do kopce) se zdá být nejvhodnějším způsobem, jak využít potenciál horského elektrokola. Největší německý výrobce pohonů Bosch se už právě pyšní tituly z této disciplíny a také podpora týmů je nedílnou součástí marketingu. Tak, jak tomu je i u automobilového sportu, hledá se stále vhodnější a lépe pracující technika, jejímž hlavním komponentem je pohon. Strategie vyvinout pohon pro závodní použití se mi jeví i jako správná cesta z pohledu marketingu. Je také jistým signálem konkurenci, že elektrokola nejsou jen pro běžnou dopravu. Paradoxně předpovídám, že to může být cesta, jak pomoci výrobcům elektrokol nabídnout zákazníkům něco výjimečného za odpovídající finance. Sporťák se silným motorem je přeci sen každého kluka… 

Hardware

Bosch prezentuje pohon CX Race jako závodní náčiní. Aby pohon byl ještě lehčí, vyrobil tělo motoru z magnézia. Díky této konstrukci došlo k úspoře hmotnosti a motorová jednotka váží 2,75 kg. Je tak nejlehčí jednotkou v portfoliu německého výrobce. Toto se odráží i na designu, který je pro mnohé minimálně rozporuplný. CX Race má totiž základovou šedou barvu, kterou se odlišuje od standardní verze pohonu CX. Rozměrově a vzhledově jsou tyto jednotky totožné. Úpravou firmwaru pohonu pak CX Race nabízí podporu až 400% oproti klasické verzi CX se 340% podpory. V případě, když budete porovnávat tyto pohonu, CX Race se celkem zásadně odlišuje právě svým nástupem výkonu a pocitově je zásadně silnější.

Pohon CX Race spadá do kategorie Smart System. Můžete tak vybírat z velkého množství ovládacích komponent a displejů pro zobrazení dat z jízdy. Na námi testovaném kole byla kombinace LED Remote ovladače u levého gripu a barevného displeje Kiox 300 umístěném na horní rámové trubce. LED Remote umožňuje zobrazení nastaveného režimu, stavu baterie a možnost ovládání displeje. Displej nabízí skvělé zobrazení a rozšířené funkce v kombinaci s aplikací Flow. Výhodou v závodním prostředí bude pak možnost použití elektrokola bez displeje v případě mechanického poškození. Osobně bych do terénu preferoval kombinaci jednotky System Controler v horní rámové trubce a bezdrátového ovladače Mini Remote u levého gripu. Nutno podotknout, že Bosch v tomto ohledu nabízí aktuálně nejlepší výběr ovládacích komponent a displejů na trhu.

Benefity

  • až 400% podpory v porovnání s Performance Line CX, který nabízí 340%
  • magnésiové tělo - úspora hmotnosti - 2,75 kg
  • nové režimy dopomoci - TOUR+ / eMTB / TURBO / RACE
  • Hill hold - funkce chytrého Walk Assistenta
  • Extended boost - dotáčivost převodníku po ukončení šlapání 

Software

Bosch nabízí ve svém portfoliu pohony pro městská, turistická, sportovní i cargo elektrokola. Příchodem Smart Systemu se zásadně rozšířila funkčnost systémů. Právě přechodem na novou komunikaci pohonů se spustila možnost “hrát” si s funkčností pohonu z pohledu firmwaru. U pohonu CX Race se to projevilo novými režimy dopomoci. Systém kopíruje klasické režimy pohonu CX - TOUR+, eMTB a TURBO. Co nabízí ale nově, a to výhradně jen u pohonu CX Race, je nový režim “RACE”, který Vám přidá ještě více dopomoci než režim TURBO. Asi nejzásadnější funkcí, která nejvíce odděluje závodní pohon od standardních je funkce Extended boost. Jde o dotáčivost převodníku po ukončení šlapání. Bosch prezentuje tuto funkci jako výhodnou v místech, kde nemůžete udělat kompletní otáčku klikou, motor Vám zde dodá potřebnou kinematiku k projetí úseku. Osobně preferuji spíše klasický projev chování pohonu bez dotáčivosti převodníku. Chvíli Vám zabere, než si zvyknete na tuto funkci. Přiznám se, že párkrát mě Extended boost překvapil. Hlavně v případě, když projíždíte technickou pasáž z kopce a nechtěně si přišlápnete. Pohon má tendenci Vám přidat, i když to zrovna moc nepotřebujete. Zde můžou těžit například jezdci z motorek, kteří jsou naučeni brzdit pod plynem. Výhodou je možnost naladění této funkce pomocí aplikace Flow, kde jste schopni měnit a nastavovat výkonnostní projev pohonu. Extended boost sice nemá svou vlastní kolonku, ale v případě změny dynamiky, se dá celkem zásadně měnit projev této funkce. Dokážu si představit, že může být velmi užitečným pomocníkem na určitých typech tratí, ale je potřeba, aby si jezdec tuto funkci osvojil a dokázal tak využít její potenciál ve správný čas. Extended boost může být i dobrým pomocníkem pro hobby jezdce, považuji ho i za takového “start asistenta”, který Vám může dopomoci při rozjezdu v obtížnějším terénu.

V případě, když už nemůžete pokračovat v jízdě a musíte kolo tlačit, Bosch CX Race Vám nabízí možnost walk asistenta s funkcí Hill hold. Jde o velmi dobře propracovanou funkci, kdy Vám pohon podrží kolo v kopci po dobu 10 sekund, aniž byste museli kolo držet na brzdách. Máte možnost tak elektrokolo předsunout na vyvýšenou překážku či kopec a nesjede vám zpět. Tuto funkci ocení hlavně jezdci, kteří se pohybují ve složitém terénu. Uvítají ji ale všichni ti, kteří jednou budou muset tlačit elektrokolo.

Závěr

Bosch pohonem CX Race otvírá novou kapitolu vývoje elektrokol. Představa závodění na elektrokolech je pro některé čtenáře stále vzdálenou, těžce uchopitelnou. Dle mého názoru jde ale o nedílnou součást vývoje elektrokol. Kde jinde si můžete otestovat, co pohon na elektrokole vydrží a jak nejlépe naladit nástup výkonu. Pro běžný život to tak může přinést nové funkce, které bezpochyby pohon CX Race přináší. Pokud jsi nadšený uživatel elektrokol, rád zkoušíš nové věci nebo jen chceš mít v garáži něco speciálního a výjimečného, pohon Bosch CX by neměl chybět v tvém hledáčku.

Autor článku: Marek Bělovský

Foto: Jiří Fikejz