Je čtvrtek 27. ledna a přivážím si domů tento testovací ebike. Nedá mi to a jdu hned na první test. Beru kolo do ruky a ochotně volím “směšný” režim. Ano, Rocky Mountain označuje nejvyšší režim dopomoci “Ludicrous” a musím uznat, že tento směšný režim mi kouzlí velký rohlík na tváři už při prvních pár minutách jízdy.

Venku je na nule a poprašek zhruba 2-5 cm sněhu na umrzlém podkladu. Není vůbec sranda ubrzdit to v těchto podmínkách, ale díky hmotnosti 24,2 kg je kolo zase stabilní ve vyšších rychlostech. Na druhou stranu ta kinetická energie potom v technických pasážích trošku přebývá. Jsem fakt vedle z pohonu, ten “krouťák” je neuvěřitelný a tato síla je nejvíc znát právě v momentu překlopení klik v mrtvém úhlu, v malých rychlostech otáček klik. Ty výjezdy, kdy potřebujete zabrat v ten správný čas… Kluci z Kanady to mají naladěný velmi dobře! Funguje to opravdu intuitivně, jako kdybyste jeli na klasickém kole bez motoru s nohama terminátora.

Při předávce Instincta jsem letmým okem prošel výbavu. Koukám na podvozek a hned si říkám: “Aha… takže tady bude pružit klasickej doutník”. Moc toho od něj v těchto podmínkách nečekám a “ejhle”, podvozek je velmi dobře nastavený a pracuje ochotně i v těchto nižších teplotách.

Konec vzpomínání, pojďme se podívat na zbrusu nového Rocky Mountain Instinct Powerplay Alloy 70 pro modelový rok 2022.

 

Pohon - hardware

Kanadská značka Rocky Mountain už v době nástupu elektrokol přistoupila k vývoji svých modelů tak trochu jinak. Na jejich modelech nenajdete pohon od výrobců druhých stran, jako jsou např. Bosch, Shimano, Brose a další. Rocky Mountain to uchopil po svém a vyvinul se společností Propulsion Powercycle svůj vlastní elektrický pohon. V roce 2012 to byla první generace pohonu Dyname 1.0. Celá myšlenka konstruktérů Rocky Mountain spočívá v tom, že není rám kola přizpůsobený pohonu. Aby elektrokolo fungovalo stejně jako klasické jízdní kolo, musí být zachována geometrie nemotorového kola. U terénních kol to platí dvojnásob. Konstrukce pohonu Dyname je uspořádána tak, že na rámu elektrokola najdete klasický šlapací střed a motor je uložen separátně. Řetěz převodového systému je pak poháněn přes převodovku hnacím kolečkem na pravé straně převodníku. Tento princip je v podstatě totožný u všech generací pohonu Dyname.

Výhodou celé konstrukce je možnost servisu a přístupu k jednotlivým komponentám pohonu, jako jsou torzní čidlo, elektromotor, osa a jednotlivým mechanickým částem pohonu, při zachování stejné geometrie, kterou najdeme na bezmotorovém jízdním kole.

Nástupem poslední generace pohonu Dyname 4.0 dokázal Rocky Mountain dokonale propojit konstrukci rámu s pohonem Dyname. Výsledkem toho je model Instrinct a Altitude ve verzi Powerplay. Ono zmíněné hnací kolečko na pravé straně převodníku je u pohonu Dyname 4.0 také využito jako “mid high pivot”. Je tak součástí kinematiky zadní stavby celého rámu. Rocky Mountain tím reaguje na moderní trendy v konstrukcích celoodpružených kol, kdy čep přepákování zadní stavby je nad osou šlapací. Torzní sensor je umístěn v podobě kladky mezi hnacím kolečkem a převodníkem klik. Dokáže tak velmi rychle odečítat napětí řetězu a motor díku tomu reaguje v podstatě ihned při zatížení klik.

Poslední generace pohonu je vylepšena od své předešlé verze v mnoha aspektech. Nová pohonná jednotka je o 18,5% lehčí než předchozí generace a je i výrazně menšího rozměru. Pohon vykazuje kroutící moment neuvěřitelných 108 Nm a dokáže nabídnout maximální výkon 770 W. Síla pohonu je nejvíc znatelná při nízkých otáčkách klik. Elektromotor pracuje na 48 V systému a jeho hřídel pohání speciálním zmenšeným řetízkem ozubená kola převodovky umístěné na levé straně od středu. Celý systém je velmi dobře přístupný po demontáži malého krytu. Zde je potřeba myslet na pravidelný servis hnacího řetízku, výrobce doporučuje interval po ujetí 3000 km. Cena servisního kitu se pohybuje okolo 850 Kč.

Pohon Dyname 4.0 pracuje na výrazně nižších otáčkách než konkurenční pohony a i díky tomu je celý systém opravdu velmi tichý. Zvuku od pohonu dominují spíše mechanické zvuky řetězu přes přítlačnou kladku na převodníku, při jízdě vás tak neruší vysoký tón “bzučení”, na který jsme u většiny elektrokol zvyklí.

Celý pohon se ovládá kompletně přepracovanými prvky v podobě miniaturních tlačítek u levého gripu. Jde o podobnou verzi ovladače, kterou můžeme nalézt např. u Shimana s označením SW-EM800L. Tlačítka jsou velmi příjemná, ovládání v rukavicích i bez mi problém nedělalo, musel jsem si jen zvyknout na jejich citlivost. Co mě ale hodně potěšilo, byl integrovaný display do horní rámové trubky, nazvaný Jumbotron. Na tomto displeji můžete sledovat všechna potřebná data jako je zařazený mód pohonu, stav baterie, aktuální rychlost, ujetou vzdálenost nebo kadenci klik. Příjemným doplňkem je pak doporučení systému pro ideální kadenci klik pro nejefektivnější chod motoru. Překvapila mě i možnost volit jednotlivé režimy pomocí zapínacího tlačítka u displeje. V případě zničení tlačítek tak máte možnost stále pokračovat v jízdě. Jumbotron slouží i jako ukazatel stavu baterie při nabíjení, po zapnutí ihned vidíte aktuální stav nabití baterie v %.

 

Parametry elektrosystému

  • jednotka Rocky Mountain Dyname™ 4.0
  • nominální výkon: 250 W
  • maximální výkon: 770 W
  • kroutící moment: 108 Nm
  • úrovně přípomoci: Ludicrous, Trail Plus, Trail a Eco
  • systém je vybaven torzním senzorem
  • maximální rychlost elektrické podpory: 25 km/h ± 10 %

Pohon - software

Jízdní zážitek není jen o parametrech motoru. Zásadní vliv na to má výkonnostní křivka a její průběh. V tomto ohledu Rocky Mountain udělal velký kus práce a dokázal naladit pohon velmi intuitivně. Dyname 4.0 nabízí čtyři úrovně přípomoci - Eco, Trail, Trail+ a Ludicrous. Díky Jumbotronu pak máte ještě možnost volit ze 3 jízdních profilů. První je tovární nastavení “Factory Tune”, které je nadefinováno napevno. Ostatní 2 profily - Tune A/Tune B si může uživatel přizpůsobit dle gusta - systém umožňuje nastavit režimy přípomoci v % výkonu motoru v citlivosti 1%.

Dalším možným nastavením je tzv. Boost Level. Nastavení upravuje citlivost torzního čidla, tedy způsob, jak motor reaguje na sílu investovanou do pedálů. Při vyšší úrovni nastavení „Boost Level “ stačí menší síla na pedálech k dosažení stejného točivého momentu. Při nižší úrovni musí jezdec vynaložit více síly, aby dosáhl potřebné reakce motoru. Tento Boost Level lze nastavovat v pěti stupních, v rozmezí -2 až +2.

Po dobu dlouhodobého testu jsem zkoušel všechna možná nastavení, ale vždy jsem skončil zpět u nastavení “Factory Tune”. Je vidět, že v Kanadě hodně testovali… Dané nastavení jsem používal výhradně při jízdě v těžkém terénu. V případě, že byste volili tento model spíše na toulání krajinou a preferovali větší dojezd systému, doporučuji si vyzkoušet i jiná nastavení. Jednoduše řečeno - “Když dva dělají totéž, není to totéž.” Zde to platí tak, že pokud vezmete dva totožné Instincty Powerplay a každý nastavíte jinak, bude to úplně jiné elektrokolo.

To, že Rocky Mountain přistupuje k elektrokolům po svém, ukazuje i na diagnostice a možnosti připojení periférií. Dnes jsme zvyklí na různé mobilní aplikace připojované k elektro systémům. Rocky Mountain nechává uživatele vše nastavovat přes Jumbotron včetně diagnostiky. Systém lze kombinací tlačítek přepnout do servisního menu, kde naleznete případné chybové hlášky, můžete kalibrovat torzní čidlo (výrobce doporučuje při každé výměně řetězu torzní čidlo zkalibrovat) nebo zkontrolovat stav nabití jednotlivých článků v baterii. Zní to možná trochu složitě, elektrokolo ale pořídíte u prodejců, kteří jsou na systémy proškoleni a v podstatě se o tyto záležitosti postarají oni. V případě, že byste Instincta chtěli připojit k nějaké appce, máte tak smůlu a musíte si poradit s nějakým záznamovým zařízením typu Garmin.

Baterie

Vzhledem k tomu, že Rocky Mountain kompletně přepracoval konstrukci rámu, dokázal do všech modelů integrovat baterii o kapacitě 720 Wh. Ve starších generacích navíc nebyla možnost demontovat baterii aniž byste museli demontovat pohonnou jednotku. U nové generace je baterie uložena více před motorem a lze ji pomocí imbusového klíče demontovat. Otvor pro instalaci baterie je chráněn krytem, který je také snadno demontovatelný jedním klíčem. Rocky Mountain dodává u všech modelů (kromě nejlevnějších specifikací) vždy 4 A nabíječku. Vzhledem k velikosti kapacity baterie vždy počítejte s nabíjecím časem okolo 4 hodin v případě úplného vybití baterie.

Rocky Mountain ví, že tento model patří do vysokých hor. V případě, že pojedete na “celodeňák”, máte možnost připojit k systému externí baterii o kapacitě 314 Wh. Externí baterii Rocky Mountain označuje jako Overtimepack a udává, že při vybití dokáže hlavní baterii nabít až na 45 %. Hmotnost externí baterie s montážními prvky je 2 kg. Cena této externí baterie se pak pohybuje okolo 20 000 Kč.

Osobně nemám moc rád ty “nudné” dojezdové testy elektrokol, kdy se snažíte jet maximálně úsporně. Přistupuji k tomu po “svém” a vždy beru elektrokolo na test výdrže tak, že zařadím maximální režim a čekám, kolik kolo nastoupá výškových metrů. Instincta jsem podrobil stejnému testu a byl jsem opravdu překvapený, co jsem z baterie dokázal v těchto zimních teplotách vymáčknout. V teplotních podmínkách kolem nuly mě pohon dokázal pomáhat 2 hodiny, 11 minut a nastoupal jsem 1339 m. Dokážu si představit, že při standardním použití všech režimů a rozumné jízdě vyjedete klidně na 3-5 hod. terénní jízdy.

Mechanická výbava

Rocky Mountain používá pro své celoodpružené modely Powerplay tři specifikace rámů. Na výběr máme ze dvou materiálů hlavního trojúhelníku a zadní stavby. Najdeme je v těchto třech kombinacích - hliník/hliník, karbon/hliník a celokarbon. Výrobce si to dělá jednodušší i v tom, že karbonová verze Instinct a Altitude sdílí stejný rámový trojúhelník a výška zdvihu, resp. použitá délka tlumiče, je řešena speciálním uchycením demontovatelné CNC konzole zespodu horní rámové trubky. Toto řešení nalezneme i na nemotorových modelech.

Základ modelu Instinct Powerplay Alloy 70 tvoří celohliníkový odpružený rám se zdvihem 140 mm. Najdeme na něm velmi zajímavé technologie. První, asi nejzásadnější technologií, je RIDE-4. Tato technologie umožňuje úpravu geometrie pomocí kostky s vyosenou dírou pro montáž ok tlumiče. Kostku lze otáčet a měnit tak úhel vidlice, výšku středu, to vše ve 4 pozicích. Druhou nejzásadnější technologií je “flip chip” na zadní patce. Jde o obdélník, který můžete otočit a vybrat si tak ze dvou délek zadní stavby. Celý systém je důmyslně propracovaný včetně použití CNC adaptéru brzdy, který stačí při změně délky zadní stavby pouze otočit. Nutno podotknout, že jde sice o sofistikovanou rámovou technologii, ale konstrukčně je řešena velmi jednoduše a při testu jsem nezpozoroval sebemenší problém ve funkčnosti.

Funkci tlumení zajišťuje dvojice jednotek od RockShoxu, na rámu to je tlumič Deluxe Select+ a vidlice Pike ve specifikaci E-MTB, konkrétně Select RC pak nabízí zdvih 150 mm. Musím uznat, že zde jsem svůj první názor přehodnotil hned při první jízdě. Oba komponenty fungovaly citlivě i při nízkých teplotách v době testu. Osobně bych uvítal do vidlice dodat pár tokenů, aby zvýšily progresivitu v druhé půlce zdvihu. Celkový dojem z funkčnosti byl ale velmi pozitivní.

Co se týče převodového systému, tak Rocky Mountain sází na značku Shimano. Model je vybaven systémem 1x12 rychlostí, řazení zajišťuje kompletní sada Deore XT - měnič a řazení. Kazeta s rozsahem 10-51 zubů a řetěz jsou použité ze sady SLX. Nemusíte se bát, že by Vám někde chyběly převody, v případě nouze za vás odvede práci pohonná jednotka.

Při testu jsem převážně jezdil po svých lokálních trailech a prověřil jsem tak použité 4-pístkové brzdy ze sady Deore XT naplno. I s použitými kotouči Shimano RT66 s průměrem 203 mm fungovaly bezchybně. Jen snad v případě, že byste kolo používali výhradně v těžkém terénu, bych doporučoval upgrade na kotouče s unašeči.

Trakci s povrchem zde zajišťují zapletená kola na ráfcích WTB ST i30 TCS na nábojích vpředu Rocky Mountain a vzadu DT Swiss Hybrid. Obuty máme pláště Maxxis, vpředu Minion DHF 2,5” a vzadu Minion DHR II šířky 2,4”. Kompletní specifikace pneu naleznete v souhrnu výbavy. Použitá kombinace ráfků a plášťů je připravena na bezdušové použití.

Kontakt s jezdcem zajišťují zvýšená řidítka a krátký představec od Rocky Mountain. V kombinaci s legendárními gripy ODI nabízí kvalitní úchop a po pár kilometrech jsme se rychle skamarádili. Prostor v technických pasážích Vám zajistí teleskopická sedlovka Rocky Mountain, na které je instalované univerzální sportovní sedlo WTB Volt Race 142.

Závěr

Rocky Mountain Instinct mě zaujal nejvíce po stránce pohonu. Je dokonale propojen s novou konstrukcí rámu a i díky ní je kolo celkově krásně tiché v rozbitém terénu. Na zážitku z jízdy přidává velkou měrou velmi nízká hlučnost elektropohonu. Stinnou stránkou této konstrukce mohou snad být jen vyšší nároky na jeho údržbu.

Jsem zastáncem technického ježdění, z tohoto důvodu mám rád obratná kola s dobrou geometrií. Instinct své původy nezapře a v tomto ohledu mu není co vytknout. Na obratnosti by mu přidala nižší hmotnost, ale vzhledem k tomu, že patří do skupiny “plnotučných” elektrokol s velkou kapacitou baterie a silným pohonem, mu to nevyčítám. Třešničkou na dortu by mohla být možnost koupě baterie s poloviční kapacitou pro snížení hmotnosti celku.

Jízda na Instinctu Powerplay mě fakt bavila, pro větší představu si můžete pustit video z testování na mém YT kanálu - “Mára z Bikestocku”.

Text: Marek Bělovský
Foto: Jiří Fikejz