Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 70
Text rozhovoru pro časopis Electric Bike Action.
První zkušenosti s vlastním e-bike Rocky Mountain, srovnání s dosud projetými stroji a značkami, kritéria výběru (Tvůj způsob ježdění a požadavky na horské elektrokolo).
Elektro bikům se věnuji zásadně víc od roku 2019, kdy jsme společně s Tomem Kutinem a Petrem Třešňákem absolvovali první ročník mezinárodní série WES - World Ebike Series. Rád zkouším nové věci, takže při příchodu nové generace pohonu Dyname 4.0 od Rocky Mountain byl model Altitude, vzhledem k mému zaměření na jízdu v terénu, jasnou volbou. “Rockyho” aktuálně jezdím 4.měsíc a stále neutuchající pocit nadšení z jízdy na tomto e-biku mě utvrzuje, že to byla dobrá volba. Konstrukční odlišnost pohonu Dyname napovídala tomu, že Rocky Mountain bude pracovat jinak. Jízdní styl v enduro a trail disciplínách klade velké nároky na zpracování pohonu, hlavně pak torzního čidla a převodovky. Dyname je odlišný tím, že právě tyto velmi namáhané komponenty pohonu jsou přístupné a lehce servisovatelné. Tato vlastnost byla mým nejzásadnějším kritériem výběru elektrokola od Rocky Mountain. Co se týče geometrie, zpracování rámu a výbavy - v tomto ohledu legendární kanadská značka určuje krok už několik let, takže nebylo co řešit.
Osazení, osvědčené komponenty, vlastní tuning a výměny/úpravy.
Pro svůj jízdní styl jsem vybral model Altitude Powerplay Carbon 70. Karbonový přední rámový trojúhelník doplňuje hliníková zadní stavba. Rám disponuje zdvihem 160 mm a umožňuje individuální nastavení geometrie pomocí systému RIDE-4 (možnost změny uchycení spodního oka tlumiče) a možnosti změny délky zadní stavby. Na modelu jsem udělal pár vlastních úprav ve formě výměny komponent. Použil jsem zapletená kola na karbonových ráfcích MAX1 s náboji Spank a mechanickou sadu nahradil sadou SRAM GX AXS s bezdrátovým řazením. Poslední individuální úpravou oproti standardní specifikaci je představec Spank s délkou 35 mm. Na funkčním podvozku od amerického Foxu nebylo potřeba nic měnit.
Jízdní dojmy, pohled okem rekreačního uživatele-sportovce a pohledem náročného enduristy-závodníky.
Mám rád funkční věci, tomu odpovídá i specifikace mého kola. Rekreační rider by asi moc neocenil enduro specific pláště, které celkem dost ovlivňují dojezd kola, pocitově zkrátka moc nejedou. Jsou ale nutností pro agresivní jízdu na trailu a kvalitní grip za každého počasí. Rocky by se určitě dal poskládat i jako hbitý trail bike se zaměřením na co možná nejdelší dojezd. Pro tyto účely slouží ale model Instinct Powerplay v nabídce značky. Altitude je čistokrevné enduro - proč tedy držet geparda na vodítku, aby se nerozběhl? :-) Pro vyznavače hltání kilometrů je určitě dobré zmínit možnost připojení externí baterie, která prodlouží Váš výlet až o 40-50%. Pracuje hodně zajímavě, v průběhu jízdy postupně dobíjí hlavní baterii v rámu, na displeji Jumbotron máte jasný přehled o tom, zda se baterie zrovna dobíjí či ne.
Specifika - výjezdy, schopnosti motoru a geometrie.
Altitude je zrozen pro jízdu z kopce. Neznamená to však, že mu výjezdy nejdou. Zde hraje roli projev a nastavení pohonu. Pro svoje aktivity používám motto: “Nekupoval jsem si elektrokolo, abych jezdil na ECO!”. Tomu odpovídá i moje nastavení. Aktuálně mám vše “naplno”. Boost level na +2 (pozn. red. - systém umožňuje nastavení citlivosti torzního čitla v rozmezí -2 - +2) a klasické odstupňování jednotlivých režimů (25% - 50% - 75% - 100%). U systému Powerplay je fajn, že si jednotlivé režimy můžete ladit v rozsahu 1%. V případě, že potřebujete výkon upravit dle profilu tratě pak není problém. Projev kola ve výjezdu je velkou mírou ovlivněn nastavením geometrie pomocí systému RIDE-4 a zvolené délky zadní stavby. Já mám nastavenou pozici “Neutral” a kratší možnost délky zadní stavby. V tomto setupu zvládám i ty nejtěžší výjezdy. Věřím však, že Altiutude osloví širokou škálu uživatelů právě díky své možnosti individuálního nastavení geometrie.
Specifické chování - sjezdy, funkce odpružení, schopnosti rámu.
Všeobecným parametrem elektrokola, který ovlivňuje chování kola ve sjezdu, je jeho hmotnost. I když je Altitude z hlavní části karbonový, patří do skupiny elektrokol, které nazývám “plnotučnými”, tz. v rámu je ukryta velká baterie o kapacitě 720 Wh, je vybaven silným pohonem s krouťákem 108 Nm a díky “neprůstřelnému” setupu se jeho hmotnost pak vyšplhá na váze na 23,8 kg. Díky tomu je velmi stabilní ve vyšších rychlostech, ale do vzduchu se mu moc nechce a musíte mu občas pomoci. Zřejmě kvalitní geometrie mu napomáhá v technických pasážích být velmi dobře ovladateným a můžu se pak těšit i na techniku v nižších rychlostech.
Nastavení motoru, ovládání, nabíjení, dojezd
V jednoduchosti je krása, u systému Powerplay od Rocky Mountain to platí dvojnásob. Kanadští vývojáři mě nechávají vše jednoduše nastavit pomocí kompaktního ovladače a integrovaného displeje Jumbotron. Nepotřebujete tak žádné spojení s mobilem či aplikace třetích stran. Díky tomuto systému se nemusíte bát funkčnosti systému i třeba za 10 let. K elektrokolu mi výrobce dodal 4 A nabíječku, ta kolo nabije zhruba za 4 hod. Baterie je sice vyjímatelná, ale v podstatě nemám potřebu ji demontovat, díky jednoduše přístupnému nabíjecímu konektoru na levé straně u motoru. Kolo mám hlavně pro zábavu, abych si užil svoje oblíbené traily po práci. Jezdím tedy stále naplno a moc nehledím na dojezdy a spotřebu. S plně nabitou baterií jsem schopen jezdit cca 2,5 hod., i to využiji vzhledem ke svému pracovnímu vytížení, jen velmi málo.
Vlastní, možnosti zlepšení, upgrade atd...
Pro svůj styl jízdy bych uvítal i možnost použití baterie např. s poloviční kapacitou. Kolo by ušetřilo nějakou hmotnost a to by se projevilo i na jízdních vlastnostech celku. Líbí se mi tato možnost, kterou využívají jiní výrobci, např. Norco. Snad Rocky Mountain s něčím podobným přijde, systém je totiž konstruován tak, že by použití menší baterie do budoucna neměl být problém. S Altitudem jsme se velmi dobře zkamarádili a tak bych na něm nic jiného neměnil.
Autor textu: Marek Bělovský
Foto z jízdy: Jiří Fikejz