Aktuálně byste mohli horská elektrokola rozdělit do dvou hlavních kategorií. Jedna kategorie elektrokol je vybavena silným motorem a velkou baterií s kapacitou 600-900 Wh. Druhou kategorií jsou elektrokola, kde se klade důraz na co možná nejnižší hmotnost a zde jsou logicky použity baterie s kapacitou 300-400 Wh a co možná nejmenší motor i za cenu snížení výkonu a kroutícího momentu. Dnes tu mám elektrokolo od značky, která to pojala po svém a vybavila svůj model silným pohonem a baterií s kapacitou ze segmentu lehkých konceptů elektrokol. Pojďme se podívat na Giant Trance X Advanced E+ Elite 2.

Základ tvoří celokarbonový rám se zdvihem 140 mm se systémem odpružení Maestro. Jde o systém pracující na principu virtuálního čepu. Úzce střižená spodní rámová trubka skrývá integrovanou baterii EnergyPak s kapacitou 400 Wh a odnímatelnou pouze po demontáži pohonné jednotky.

Model pohání motor SyncDrive Pro 2 s krouťákem 85 Nm a hmotností 2,7 kg. Tento pohon pro Giant vyrábí japonská Yamaha. Firmwarovou část si zpracoval Giant sám a i díky tomu můžete systém například doplňovat dalšími perifériemi jako jsou displeje, chytré GPS computery nebo párovat s mobilní appkou. Celý tento systém Giant nazývá Smart Gateway. Osobně jsem vyzkoušel spárování kola se svými hodinkami Garmin a při nainstalování datových polí můžete vidět například stav baterie v %, stupeň podpory, kadenci či výkon.

Pohonnou jednotku můžete nastavovat pomocí appky RideControl v mobilu, zájímat by vás mohlo hlavně nastavení nástupu výkonu, tz. Louch, krouťák jednotlivých režimů a podporu v %. Pomocí appky pak můžete ještě zaznamenávat své jízdy, plánovat trip ve formě navigace a to vše pak sharovat například do Stravy či dalších sportovních aplikací.

Celý systém se ovládá kompaktním ovladačem u gripu, který je navíc ergonomicky doladěný tak, že ho můžete libovolně použít na levé nebo pravé straně. V základu je kolo vybavené jednoduchým diodovým indikátorem na horní rámové trubce, kde vidíte zařazený stupeň a stav baterie. Baterii pak můžete dobít přiloženou 4A nabíječkou, která má navíc vychytávku v podobě tlačítka pro nabití pro dlouhodobé skladování. Komu by nestačila kapacita baterie, má možnost si od Giantu dokoupit externí baterii s kapacitou 200 Wh a uživatel může díky USB-C konektoru nabít z této externí baterie například i mobilní telefon.

Jízdní vlastnosti vcelku zásadně mění pozice flip chipu na zadní stavbě. Pro rychlý „agresivní“ terén je ideální nastavení do polohy Low, nastavení do polohy High vytváří spíše XC orientovanou jízdní pozici. Já jsem si oblíbil pozici “LOW”, kdy je více položená vidlice a kolo je stabilnější v technice.

Elite 2 je druhá nejnižší výbava ze 4. Najdete zde vzduchové odpružení od Foxu, konkrétně vidlice 36 Performance se zdvihem 150 mm a tlumič Fox Float Performance ve specifikaci trunnion. Máme zde 12-rychlostní převodový systém s přehazovačkou Shimano SLX, kazetou Deore s rozsahem 10-51z. Komponentovou výbavu pak doplňuje kokpit od Giantu a kliky Praxis. Za zmínku stojí i integrované vedení kabeláže. Samozřejmostí je pak teleskopická sedlovka. Zapletená kola jsou od Giantu v sestupu mullet a jsou na nich obuty pláště Maxxis ve specifikaci EXO. 

Giant mě zaujal hlavně svými jízdními vlastnostmi, skvěle naladěným projevem motoru SyncDrive Pro 2 a svým zpracováním. Skvěle fungující odpružení a hmotnost 20,5 kg jen prohlubuje obratnost tohohle biku. Pokud tedy hledáte ebike se skvělými jízdními vlastnostmi a nevadí vám menší kapacita baterie, tak Trance X Advanced E+ Elite 2 je bomba volba. Tenhle bike se určitě zařadil do mého seznamu při výběru lightweight konceptu elektrokola.

Plusy: skvělé jízdní vlastnosti, možnost nastavení geometrie, hmotnost celku, projev pohonu SyncDrive Pro 2, zpracování, možnost externí baterie

Mínusy: horší haptická odezva gripového ovladače v rukavicích

Autor: Marek Bělovský, kamera z jízdy: Jiří Fikejz.