TEST: Pohon Rocky Mountain Dyname 4.0
Posvítil jsem si na pohon pro elektrokola od kanadské značky Rocky Mountain s názvem Dyname 4.0. Jde o unikátní konstrukční řešení pohonu pro elektrokola.
Parametry elektrosystému
- nominální výkon: 250 W
- maximální výkon: 770 W
- kroutící moment: 108 Nm
- 4 úrovně přípomoci: Ludicrous, Trail Plus, Trail a Eco
- systém je vybaven torzním senzorem
- bezúdržbový typ motoru
- maximální rychlost elektrické podpory: 25 km/h ± 10 %
Plusy:
- konstrukční řešení oproti konkurenčním výrobcům - jde o unikátní konstrukci pohonu, kde není poháněný převodník klik
- konstrukční řešení pohonu vůči rámu umožňuje použít kvalitní geometrii, aby bylo elektrokolo velmi dobře ovladatelné i při použití velkokapacitní baterie
- stabilní uchycení motoru v rámu, tak aby nedocházelo k pohybu pohonu v rámu - několikabodové fixní spoje
- výhoda dlouhodobě udržitelného provozu díky možnosti výměny jednotl. komponent pohonu
- nejvíce namáhané místo na jízdním kole je středová osa - zde je motor umístěn separátně a je použita klasická středová osa jako u analogových kol
- jednotlivé komponenty pohonu jsou servisovatelné - torzní čidlo, převodový řetízek, ložiska, motor
- možnost připojení externí baterie 314 Wh + nabíjení obou baterií najednou - celkově dostáváte elektrokolo s kapacitou baterie 1034 Wh resp. 794 Wh (při použití integrované baterie 480 Wh)
- velký přehledný displej v rámu - dobře viditelný i v noci bez oslňování jezdce
- možnosti individuálního nastavení výkonnostní křivky motoru bez nutnosti použití dalšího zařízení - pouze pomocí displeje kola
- pohon nabízí kroutící moment 108 Nm - v praxi se chová stejně jako jízda na analogovém kole - nedochází k dotáčivosti převodníku jako u konvečních pohonů - v terénu to přináší pozitivní efekt ve výjezdu, kdy kolo má lepší grip a dochází k lepší dávkovatelnosti síly pohonu na kolo
- pohon lze ovládat pomocí displeje i při poškození tlačítek u levého gripu
Mínusy:
- servisní interval 3000 km na řetízku převodovky
- nutnost kalibrace torzního čidla (cca 1x za měsíc dle nájezdu a opotřebení řetězu)
- častější mazání řetězu oproti klasickým konvenčním pohonům
Diskuse