Posvítil jsem si na pohon pro elektrokola od kanadské značky Rocky Mountain s názvem Dyname 4.0. Jde o unikátní konstrukční řešení pohonu pro elektrokola.

Parametry elektrosystému

  • nominální výkon: 250 W
  • maximální výkon: 770 W
  • kroutící moment: 108 Nm
  • 4 úrovně přípomoci: Ludicrous, Trail Plus, Trail a Eco
  • systém je vybaven torzním senzorem
  • bezúdržbový typ motoru
  • maximální rychlost elektrické podpory: 25 km/h ± 10 %

Plusy:

  • konstrukční řešení oproti konkurenčním výrobcům - jde o unikátní konstrukci pohonu, kde není poháněný převodník klik
  • konstrukční řešení pohonu vůči rámu umožňuje použít kvalitní geometrii, aby bylo elektrokolo velmi dobře ovladatelné i při použití velkokapacitní baterie
  • stabilní uchycení motoru v rámu, tak aby nedocházelo k pohybu pohonu v rámu - několikabodové fixní spoje
  • výhoda dlouhodobě udržitelného provozu díky možnosti výměny jednotl. komponent pohonu
  • nejvíce namáhané místo na jízdním kole je středová osa - zde je motor umístěn separátně a je použita klasická středová osa jako u analogových kol
  • jednotlivé komponenty pohonu jsou servisovatelné - torzní čidlo, převodový řetízek, ložiska, motor
  • možnost připojení externí baterie 314 Wh + nabíjení obou baterií najednou - celkově dostáváte elektrokolo s kapacitou baterie 1034 Wh resp. 794 Wh (při použití integrované baterie 480 Wh)
  • velký přehledný displej v rámu - dobře viditelný i v noci bez oslňování jezdce
  • možnosti individuálního nastavení výkonnostní křivky motoru bez nutnosti použití dalšího zařízení - pouze pomocí displeje kola
  • pohon nabízí kroutící moment 108 Nm - v praxi se chová stejně jako jízda na analogovém kole - nedochází k dotáčivosti převodníku jako u konvečních pohonů - v terénu to přináší pozitivní efekt ve výjezdu, kdy kolo má lepší grip a dochází k lepší dávkovatelnosti síly pohonu na kolo
  • pohon lze ovládat pomocí displeje i při poškození tlačítek u levého gripu

Mínusy:

  • servisní interval 3000 km na řetízku převodovky
  • nutnost kalibrace torzního čidla (cca 1x za měsíc dle nájezdu a opotřebení řetězu)
  • častější mazání řetězu oproti klasickým konvenčním pohonům