Často se setkávám s lidmi, kteří při výběru elektrokola nemají jasně vyhraněný styl ježdění a nemají představu, co vše jim elektrokolo umožní. Marketéři značek mají v oblibě mluvit o “univerzálních” elektrokolech. Dnes se podíváme na jednoho typického zástupce těchto “univerzálních” modelů a tím je Superior eXF 8089. Tato česká značka je známá hlavně svými závodními ambicemi v oblasti klasických jízdních kol. Možná i proto spojení závodní značky a elektrokol nejde minimálně myšlenkově moc k sobě.

Málokdo ale ví, že ve svém portfoliu má Superior velmi zajímavou nabídku celoodpružených elektrokol. eXF je rámová platforma celoodpruženého elektrokola se zdvihem na rámu 130 mm a 140 mm na vidlici. Už na první pohled jsou na modelu jasně zřetelné designové prvky Superioru v podobě rychle střižených rámových trubek velmi decentního objemu. Hezký vzhled jen podtrhuje střídmý design a integrované vedení kabeláže do rámu pod představcem. Hliníkový rám je osazen integrovanou baterií Darfon o kapacitě 504 Wh. V případě, že zvolíte některý z vyšších modelů eXF, dostanete baterii 630 Wh, rám je totiž připraven na možnost osazení obou kapacit. Baterie je kryta velkým plastovým dílem, který demontujete během vteřiny a máte tak baterii rychle po ruce. Dominantním prvkem horní rámové trubky je zapínací tlačítko systému, které je prakticky umístěné těsně za představcem. Co už moc praktické není je umístění nabíjecího portu nad motorem, v případě osazení modelu teleskopickou sedlovkou vám může překážet vedení u konektoru. Díky čisté integraci pohonu Shimano EP6 do rámu je celkový dojem z modelu velmi pozitivní.

Jízdní vlastnosti eXFka jsou ovlivněny geometrií rámu. DNA Superioru se zde nezapře. I proto bych na můj vkus uvítal lehce vyšší položení řidítek a posed méně nad zadním kolem. Jde o čistě mé subjektivní pocity, sportovněji založeným uživatelům to může vyhovovat. Pevný zadní trojúhelník je uložen na spodním hlavním čepu, tlumič pak tvoří uskupení s přepákováním. Vzhledem k nastavenému SAGu cca 20-25% na vzduchových tlumících jednotkách byla stavba i na jemných nerovnostech citlivá a neměl jsem problém s komfortem. Díky úhlu hlavové trubky 66 st. kolo velmi dobře zatáčelo i na zavřených zatáčkách stoupacího flow trailu Dechovka na Pekláku. Když pak přišla rychlejší pasáž, kolo bylo citlivé na řízení, ale nikterak nestabilní. Absence teleskopické sedlovky vás pak nutí být těžištěm lehce vpředu a do složitějších pasáží se vám moc nechce. Zde bych preferoval si připlatit za vyšší specifikaci modelu eXF s teleskopickou sedlovkou ve standardní výbavě. Z pohledu praktické využitelnosti chválím možnost umístění dvou košíků či příslušenství na rámu a dokázal bych si 8089ku představit i s plnou výbavou pro celodenní tripy. Speciální nosiče od Topeak by z elektrokola udělaly expediční model s dostatečnými zdvihy pro pohodlné toulání se krajinou. Pohon EP6 vám nabízí dostatečnou sílu i při velmi prudkých pasážích a díky vhodnému nastavení výkonnostní křivky na nižších režimech ECO a TRAIL docílíte dojezdu na jedno nabití baterie kolem 60-90 km dle profilu tratě, naložení kola a způsobu používání stupňů dopomoci.

Nahlédnutím do specifikace modelu zjistíte, že model eXF 8089 je model stavěný tzv. “na cenu”. Dostupná cena s sebou nese daň v podobě základního ovladače pohonu Shimano bez možnosti připojení aplikace E-Tube v mobilním telefonu a pak následná možnost nastavení pohonu EP6. Zde jste plně závislí na službách prodejce v rámci drátové servisní diagnostiky. Absence teleskopické sedlovky a baterie 504 Wh pak podtrhují charakteristiku nejdostupnějšího celoodpruženého modelu od českého Superioru. Za příplatek cca 15 tis. korun můžete volit vyšší specifikaci s označení eXF 9019, kde dostáváte pohon EP8, baterii 630 Wh, displej s BT komunikací, teleskopickou sedlovku a lepší výbavu. Bez ohledu na výbavu musím uznat, že design Superioru se mi líbí a eXF v sobě nezapře v úvodu zmíněnou univerzalitu použití. 

Autor: Marek Bělovský, původní znění článku pro redakci Electric Bike magazínu