Bosch aktualizoval pohon SX
Bosch na nás v letošním roce vychrlil velkou dávku novinek v podobě nových pohonných jednotek a nových updatů těch stávajících.
V segmentu lehkých konceptů elektrokol má jasného zástupce a tím je pohon Performance Line SX.
Pohonná jednotka SX byla právě první jednotkou z portfolia Bosch s novým 2-šroubovým uchycením do rámu. Jednotka, která přišla na trh už v roce 2023 se aktuálně dočkala updatů v podobě navýšení krouťáku a přípomoci.
Ještě, než se podíváme na samotný performance update, pojďme si znovu SXko trochu představit. SXko je určené pro koncepty lehkých elektrokol a eGravelu. Tomu odpovídá i jeho naladění, takže tady moc nečekejte nějaký wow efekt výkonu. Zkrátka musíte pořádně zašlapat, abyste dostali pohon do těch správných otáček.
Jde o nejlehčí pohonnou jednotku z portfolia Bosch, váží pouze 2 kg. Už od jejího uvedení na trh je známá hlavně svým plynulým odpojení při dosažení 25 km rychlostí. Tuto vlastnost ocení hlavně majitelé gravelu a lehkých xc ebiku. Je zcela jasné, že postřehy a vlastnosti SX Bosch přenesl časem i na navou, 5. generací pohonu CX. Díky svému zaměření Bosch nabízí SXko v kombinaci s integrovanou baterií CompactTube s kapacitou 400 Wh. Jde o nejlehčí kombinaci jednotky a baterie od Bosche. Některým zákazníkům evidentně chyběla kapacita pro delší výlety a proto Bosch později nabídl externí baterii PowerMore 250 Wh, se kterou je SX kompatibilní.
Pokud jste tedy sportovně založení uživatelé, svůj výběr elektrokola zaměřujete na hmotnost, pak určitě budete mít SXko v hledáčku. Připravte se ale na to, že pokud nejste kadenční točiči, pak vám tento pohon nemusí úplně vyhovovat. Vypozoroval jsem si, že pocitově SXko jede hezky, když máte kadenci někde okolo 90-95 ot./min.
Pojďme se ale už konečně mrknout na to, co Bosch přináší v updatu. Aktualizaci, kterou si každý majitel může nahrát pomocí aplikace Flow, získáváte nové navýšení max. kroutícího momentu z 55 Nm na 60 Nm a navýšení procentuální připomoci z 340 % na 400 %. Bosch těchto čísel docílil naladěním vykonostni křivky a přidáním nového režimu eMTB+, který dosud mohli využívat po updatu majitele pohonu CX. S navýšením krouťáku přichází lehké navýšení spotřeby energie, vše je ale samozřejmě závislé na stylu jízdy. Je ale pouze na majiteli, zda si navýšení kroutaku nastaví v appce nebo ponechá stejné hodnoty jako před aktualizací. Pojďme si teď reálně vyzkoušet rozdíly v původním nastavení a nové aktualizaci.
Pojďme si to shrnout, aktualizačním balíčkem získávají majitelé pohonu SX nově 60 Nm max. kroutak, max. výkon 600 W a pripomoc 400 %. Trochu jsem původně po updatu pohonu CX čekal o něco větší hodnoty, třeba 70 Nm a 650 W, pohon by byl o něco pružnější v technických výjezdech. Tenhle motor ale cílí trochu jinam, hlavně do gravel kategorií, kde vyšší výkon není úplně prioritou. I díky tomu Bosch dokázal udržet spotřebu SXka celkem na uzdě.
Pokud tedy hledáte lehký koncept elektrokola, může teď být volba SX zase o něco lepší díky navýšení výkonových hodnot.
Galerie


Miroslav Ondráček
Dobrý večer mam e gravel cube model 2025/2026 s motorem sx a stále se mi aktualizace neobjevila,mate nějaké bližší info kdy se aktualize “objeví “?
Dekuji