Jak se starat o baterii elektrokola?

21. 05. 2019

 Desatero, jak se starat o Li-Ion akumulátor pro elektrokolo 

  • při prvním nabíjení je potřeba akumulátor nabíjet minimálně 12 i více hodin 
  • další 2.-4. nabití na 100% Vám může prodloužit životnost akumulátoru i o jednu až 2 sezóny 
  • nejlepší by bylo uchovávat akumulátor nabitý na 60%, ale všechny segmenty stejně, a to umí zajistit pouze profesionální přístroje 
  • proto je lepší ho nabít po každé jízdě, než nechat vybitý, nabití z 50 na 100% je 1/2 cyklu
  • nejlepší režim pro provoz (vybíjení) akumulátoru je vrozsahu kapacity 100 –20%
  • jezdit pod 20% kapacity výrazně zkracuje životnost 
  • pokud se Vám stane, že jste akumulátor vyjeli pod 20% kapacity, pokud možno ho ihned po jízdě dobijte
  • snažte se, aby akumulátor min. 1x za 4 nabíjecí cykly zůstal na nabíječce 12 hodin = “nechat ho balancovat”
  • pokud používáte kolo v zimě, skladujte kolo nebo alespoň akumulátor při teplotách nad 5°C
  • mějte na paměti, jízda v mrazu akumulátoru nevadí, ale snižuje jeho kapacitu/dojezd až o 1/3
  • mimo sezónu akumulátor pečlivě nabijte, uložte do tepla a pravidelně kontrolujte
  • u akumulátorů starších 2 let nespoléhejte na světelný indikátor nabití, je to jen informační údaj 
  • nejlepší pro uskladnění akumulátoru na zimu je plné 100% nabití - 12 hodin, následně na kole ujet 10-15km a pak vyjmout z kola a uložit
  • pokud budete dodržovat tyto rady, Váš akumulátor bude v kondici 500 – 600 nabíjecích cyklů, což je při ujetí na 1 cyklus 40-50km a dle typu akumulátoru úctyhodný nájezd 20000 až 30000 km 

Nabíjení a vybíjení Li-Ion akumulátoru

Start nového akumulátoru

  • pro první nabití je potřeba minimálně 12 i více hodin, nejlépe pod dozorem na nehořlavé podložce (beton – dlažba) i když zhasne kontrolka na nabíječce
  • první 1-4 nabití na 100% vám může prodloužit životnost akumulátoru i o jednu až 2 sezóny 
  • nebojte se příliš horké nabíječky, jsou na to konstruované, umístěte ji na zem 
  • první nabíjení nepřerušujte ani po zhasnutí kontrolky na nabíječce
  • akumulátor např. 36 V je složený z 10 segmentů, které jsou v různém stavu nabití a některé nabíječce zhasne nabíjecí kontrolka při dosažení maximálního napětí na 2 až 3 segmentech, ale nabíjení probíhá dále vrežimu tzv. balancování - balancování je pro akumulátor nejdůležitější a u nových akumulátorů může probíhat i několik hodin než dosáhnou všechny segmenty 100% nabití

 

Nabíjení

  • vždy (když to situace dovolí) nabíjet akumulátor do plného nabití – i když signalizuje zelená kontrolka na nabíječce nabití, pokud možno ponechat akumulátor na nabíječce nejlépe přes noc, viz. * Proč balancování
  • nejlepší by bylo uchovávat akumulátor nabitý na 50-60%, ale všechny segmenty stejně, a to umí zajistit pouze profesionální přístroje 
  • proto je lepší ho nabít po každé jízdě, než nechat vybitý, nabití z 50 na 100% je 1/2 cyklu
  • akumulátor, pokud je vybitý pod 50% je nejlepší nabíjet po ukončení jízdy (ne až před další jízdou)
  • pro akumulátor je vždy lepší, když „odpočívá“ nabitý než vybitý
  • nejlepší režim pro provoz (vybíjení) akumulátoru je v rozsahu kapacity 100–20%
  • jezdit pod 20% kapacity výrazně zkracuje životnost 
  • pokud se vám stane, že jste akumulátor vyjeli pod 20% kapacity, pokud možno ho ihned po jízdě dobijte
  • akumulátor nabíjejte pouze nabíječkou, kterou jste obdrželi při zakoupení akumulátoru nebo elektrokola
  • u akumulátorů, které mají nabíjecí konektor je nejvhodnější nabíjet akumulátor na kole
  • u akumulátorů, které nemají vypínač (nebo se musejí nabíjet se zapnutým vypínačem) je lepší provádět nabíjení mimo elektrokolo – záleží na typu kola, vždy se informujte u prodejce nebo v návodu
  • po ukončení nabíjení nejdříve odpojte nabíječku ze sítě a po té až od akumulátoru
  • upozornění: v případě, že jste nechali akumulátor delší dobu v prostředí, kde bude teplota nižší jak 0°C, je potřeba před nabíjením nechat akumulátor v pokojové teplotě „ohřát“

Uložení (na zimu, nebo když se delší dobu nejezdí)

  • akumulátor ukládat vždy nabitý, nejlepší pro uskladnění akumulátoru na zimu je plné 100% nabití a balancování = 12 hodin, následně na kole ujet 10-15km bez extrémního zatížení, a pak vyjmout zkola a uložit,  ideál pro uskladnění je nabití na 60%, ale to je těžké odhadnout bez přesných přístrojů
  • při dlouhodobém nepoužívání sejměte akumulátor z kola
  • akumulátor ukládat v suchém prostředípři 10-25°C (pokojová teplota je lepší než mráz)
  • v žádném případě neskladujte akumulátor pod 5°C nebo dokonce pod nulou a vybitý, to si rovnou pořiďte nový, takový akumulátor už po zimě s nejvyšší pravděpodobností neoživíte
  • minimálně jednou za zimu – max. po 3 měsících akumulátor zkontrolujte a případně dobijte
  • před první jarní vyjížďkou vždy akumulátor nabijte naplno, opět nejlépe přes noc 

 

*Proč balancování

  • při zátěži akumulátorse segmenty akumulátorunevybíjejí rovnoměrně, hlavně více zatíženy jsou krajní segment
  • ne všechny segmenty mají 100% shodnou kapacitu vždy se liší v několika %
  • každý článek Li-Ion akumulátoru pracuje v rozsahu napětí 3-4,2 V, každá odchylka nahoru i dolů nad tyto hodnoty snižuje životnost článku i o desítky %, pokud vybijete článek pod 2,7 V dojde knevratné chemické reakci a zničení nebo Vám již elektronika nedovolí cel.akumulátor již nabít
  • utakto vybitého článku hrozí při opětovném nabíjení neřízené ohřívání a může dojít ke vzplanutí
  • z těchto výše uvedených důvodů je potřeba akumulátor pravidelně balancovat, aby byl následně připraven podávat max. výkon rovnoměrně ze všech článků (segmentů) 

 

Doporučení a rady závěrem

  • v případě, že se Vám bude zdát, že kapacita akumulátoru rychle klesá, vyhledejte specializovaný servis doporučený výrobcem nebo prodejcem
  • akumulátor nezkratujte ani jinak nerozebírejte, hrozí nebezpečí požáru
  • vadný nebo i mechanicky poškozený akumulátor vraťte prodejci
  • pokud je akumulátor nějak poškozený, neskladujte ho, nejlépe je ho vložit do nádoby s vodou, ve které je rozpuštěná běžná sůl (5-6 lžic na 10litrů vody), tam nechte akumulátor po 24 hodin a pak odevzdejte k recyklaci 

 Zdroj: CYKLOMAX, spol. s r.o.

Ke stažení

Aktuality

Testování elektrokol na Řetůvském pedálu!

Testování elektrokol na Řetůvském pedálu!

Již tuto sobotu můžete otestovat elektrokola Rock Machine na Řetůvském pedálu...

Nový Electric Bike Action magazín!

Nový Electric Bike Action magazín!

V posledním čísle Electric Bike Action magazínu najde i článek o naší prodejn ...

KOLA OD NÁS: Rock Machine Cross e400

KOLA OD NÁS: Rock Machine Cross e400

Parádní eCommuter právě opouští naší dílnu, jde o model Rock Machine Cross e400 ...

Jak se starat o baterii elektrokola?

Jak se starat o baterii elektrokola?

Máme pro Vás pár užitečných bodů, jak se starat o baterii svého elektrokola...

Druhý závod WES (World Ebike Series) Ascona - Locarno

Druhý závod WES (World Ebike Series) Ascona - Locarno

V uplynulém víkendu jsme se zúčastnili druhého závodu WES (World Ebike Series) v ...

Známe kola, která nabízíme!

Známe kola, která nabízíme!

Jízdní kola a elektrokola, která Vám nabízíme, známe...

Nabídka testovacích elektrokol!

Nabídka testovacích elektrokol!

Uvažujete o koupi elektrokola? Chcete ho vyzkoušet? U nás máte možnost zapůjčení ...

Bikefit: nastavení posedu pomocí aplikace

Bikefit: nastavení posedu pomocí aplikace

Uplynulou sobotu nás navštívil frame builder Tom Kutin se svým zákazníkem Ondrou ...

První ohlas na webu lokálního zpravodaje!

První ohlas na webu lokálního zpravodaje!

Na webu lokálního českotřebovského zpravodaje vyšel článek ze slavnostního otevř ...

Otevření nové prodejny BIKESTOCK!

Otevření nové prodejny BIKESTOCK!

Slavnostní otevření se uskuteční 1.3.2019 od 18 hod. na adrese, Dr.Edvarda Bene ...

Proč budete milovat jízdu na elektrokole se Shimano STEPS?

Proč budete milovat jízdu na elektrokole se Shimano STEPS?

...na to existuje vcelku jednoduchá odpověď.

Představení systému Shimano STEPS E7000

Představení systému Shimano STEPS E7000

Krátké video-představení elektro systému Shimano STEPS E7000 na elektrokole ROCK ...

Tretry LAKE MX180 Enduro

Tretry LAKE MX180 Enduro

Parádní odolné #endurospecific tretry Lake Cycling MX180 Enduro.

Elektrokolo Rock Machine Blizzard INT

Elektrokolo Rock Machine Blizzard INT

Navrhnout a vyrobit kvalitní a dobře ovladatelné elektrokolo není úplně jedno ...

Elektrosystém Sport Drive

Elektrosystém Sport Drive

V tomto krátkém článku si můžete přečíst pár důležitých informací o elektrosysté ...

Zimní tretry LAKE MXZ303

Zimní tretry LAKE MXZ303

Kvalitní materiál je základem dobrých zimních treter...

Rock Machine Thunder 26 LTD!

Rock Machine Thunder 26 LTD!

Novinkou pro rok 2019 je vyladěný lehký stroj pro malé závodníky... Rock Machine ...

Představení treter Lake MX241

Představení treter Lake MX241

Máte problém vybrat správnou tretru? Tlačí Vás většina modelů? Tretry Lake MX241 ...

Představení modelové kolekce treter LAKE 2019

Představení modelové kolekce treter LAKE 2019

Nedávno holandský LAKE odhalil novinky pro modelový rok 2019...

SOUTĚŽ O ERGO GRIPY NA NAŠÍ FACEBOOK STRÁNCE!

SOUTĚŽ O ERGO GRIPY NA NAŠÍ FACEBOOK STRÁNCE!

Nové karbonové komponenty MAX1 skladem!

Nové karbonové komponenty MAX1 skladem!

V sortimentu nově naleznete karbonové komponenty MAX1.

KOLA OD NÁS: Rock Machine Heatwave 60-27

KOLA OD NÁS: Rock Machine Heatwave 60-27

Dnes předáváme toto parádního sportovní kolo pro juniora... 

Nová sedla MAX1 Ergo Plus

Nová sedla MAX1 Ergo Plus

V naší nabídce najdete nově řadu sedel MAX1 Ergo Plus v různých šířkách a délkác ...

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizz CRB 70-29

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizz CRB 70-29

Dalším krásným strojem, který opustil naši dílnu je Rock Machine Blizz CRB 70-29 ...

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizzard 50-27+

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizzard 50-27+

Parádní univerzální trail bike s možností přestavby na 29" odešel z naší dílny k ...

BOA System - nejlepší systém pro tretry

BOA System - nejlepší systém pro tretry

Spousta zákazníků se stále obává systému BOA, který se používá na tretrách LAKE. ...

Výroba treter LAKE na míru!

Výroba treter LAKE na míru!

Jako jediný cyklistický obchod v České republice nabízíme možnost sestavit si tr ...

Elektrosystém Shimano STePS E8000

Elektrosystém Shimano STePS E8000

Elektrokola jsou fenoménem posledních let a né každý při výběru elektrokola hled ...

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizzard 90-27

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizzard 90-27

Další krasavec ROCK MACHINE Blizzard 90-27 odešel z naší dílny k zákazníkovi.

Hlasujte pro nás v anketě ShopRoku 2017!

Hlasujte pro nás v anketě ShopRoku 2017!

TIPY A RADY: Jaké tretry do zimního počasí?

TIPY A RADY: Jaké tretry do zimního počasí?

Dneska Vám poradíme, jaké zvolit tretry do zimního počasí...

PF2018!

PF2018!

Všem našim zákazníkům a kamarádům přejeme úspěšný skok do nového roku 2018!

Teambuilding pro společnost Lumius

Teambuilding pro společnost Lumius

Vzpomínka na pořádaný teambuilding v létě tohoto roku pro firmu Lumius.

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizzard 70-29 na cestě k našim zákazníkům!

KOLA OD NÁS: Rock Machine Blizzard 70-29 na cestě k našim zákazníkům!

Dva zbrusu nové Rock Machine Blizzard 70-29 o tomto víkendu odcestovali k našim ...

Slevy vybraných kol Rock Machine!

Slevy vybraných kol Rock Machine!

Připravili jsme pro Vás extra slevy na vybrané modely kol Rock Machine!!!Proč ne ...

Brýle ROCK MACHINE skladem!

Brýle ROCK MACHINE skladem!

Parádní brýle ROCK MACHINE jsou skladem. Na výběr máme ze dvou provedení - Peak ...

Velký výběr Narrow Wide převodníků!

Velký výběr Narrow Wide převodníků!

Máme pro Vás na shopu nově velký výběr Narrow Wide převodníků...

Nové přilby ROCK MACHINE skladem!

Nové přilby ROCK MACHINE skladem!

Novinkou na shopu jsou krásné přilby ROCK MACHINE za super peníze!

Nový pohodlný eshop BIKESTOCK!

Nový pohodlný eshop BIKESTOCK!

Od září jsme pro Vás připravili nový internetový obchod!