Výprava, toulání se krajinou v neprozkoumaných místech nebo chcete-li expedice není příliš spojována s odvětvím elektrokol. I proto mě pozvánka od českého zastoupení Bosch Ebike Systems velmi zaujala. Obsahovala informace o společné akci pro české a polské novináře, která se konala na slovensko-polském pohraničí s cílem prozkoumat okolí Babia Góry ležící v oblasti Zawoja na hranici slovenského CHKO Horná Orava. Tuto expedici připravil Bosch ve spolupráci s KTM s cílem vyzkoušet hlavní novinku letošního roku a to nový pohon Performance Line SX. Modelů s novým pohonem je zatím velmi málo. Díky tomu, že KTM je jedním z největších partnerů od počátku vývoje elektrokol používající pohony Bosch, bylo možné otestovat tento nový pohon na zbrusu nových modelech lehkých konceptů elektrokol Macina Scarp SX. Za mě tedy ideální příležitost k tomu, porovnat nový pohon SX se stálicí na trhu Performance Line CX. Čekali mě dva dny plné zábavy a dobré společnosti v novém prostředí. Jaké to bylo? Pojďme na to!

Den 1.

V předvečer prvního dne jsem dorazil na místo. S sebou jsem si jako spolujezdce přivezl Keliho (Filip Švrček, dolekop.com), se kterým jsem už absolvoval testování Canyon v Itálii. Cesta utekla díky zákulisním historkám velmi rychle. Po registraci a nastudování výčtu účastníků bylo hned jasné, že bude o zábavu postaráno! Na seznamu figurovala jména jako Richard “Gaspi” Gasperotti (ambasador Bosch), Štěpán Hajíček (bikeandride.cz), Filip Kůžel (zive.cz) nebo Petr Mazura (mtbiker.cz). Českou skupinu novinářů pak doplňovala zhruba stejně početná polská část. 

Dopoledne prvního dne bylo vyplněno odbornou prezentací novinek Bosch a KTM. Zaujala mě externí baterie PowerMore s kapacitou 250 Wh a nová integrovaná baterie CompactTube 400 Wh s hmotností pouze 2 kg. Performance Line SX je takovým malým bratrem výkonnějšího modelu CX. Bosch kompletně motor přepracoval, použil nové uchycení magnesiového těla na dva čepy, odlehčil středovou osu, instaloval nová ložisková uložení s menším odporem a to vše “zabalil” do menšího těla s velmi zajímavými parametry - 55 Nm, max. 600 W a hmotnost 2 kg. Zkrátka, jak se říká “hozená rukavice” konkurenci! Motor je určen pro lehké koncepty eMTB, eGravely a možná v budoucnu nově používané kategorie eXC. Jeho sportovnímu použití odpovídá i jeho praktický chod. Pokud chcete z SXka dostat výkon, musíte šlapat více frekvenčně v porovnání s modelem CX.

Odpoledne se už odehrávalo v lese. Přesněji na místních trailech vybudovaných na úpatí hory Mosorny Groń. Najdete zde tratě několika obtížností a celý okruh je propojen krásným stoupacím trailem, který je pro testování elektrokol ideální. Naše česká skupinka vedená organizátorem a autorem tratě expedice Miłoszem Kędrackim byla vybavena modely s pohony CX/CX Race a SX. Nabízelo se tak vyzkoušet a porovnat lehčí, míň výkonný pohon se silnějšími. I díky tomu, že jsem jezdcem, který rád jede s vyšší kadencí klik, jsem byl schopen držet krok s pohony CX. Projev a výkon modelu SX mě mile překvapil. Pohon je velmi sportovně naladěn. Dlouhý den intenzivního ježdění jsme zakončili poctivým americkým hamburgrem v polském stylu pod názvem Obledny bycek.

Den 2.

Druhý den přituhlo. V plánu byla trasa okolo Babia Góry (1725 m), 55 km a 1614 m nastoupáno. Hned mi bylo jasné, že s ebikem s pohonem CX a 625 Wh baterií to nebude zadarmo! První část trasy vedla po obousměrném trailu s názvem Tabakowy Chodnik. Původ názvu trailu sahá do dob, kdy se po jeho trase převážel tabák. Dále jsme pokračovali přes Mędralowá/Beskydok (1169 m) pod svahem Malé Babiej Góry (1517 m) přes odlehlé oblasti Slovenska směrem k Polsku. Na polské straně jsme dali zastávku na oběd v Orawském Dvore, kde jsme museli dobít baterie. Jezdci s pohony SX a bateriemi 400 Wh už byli skoro na nule, já jsem měl 32% baterie a ve výjezdech jsem rozhodně nešetřil. Zbytek trasy vedl přes Krowiarki průsmyk, Syhlec (1146 m), dále po červené trase na nejvyšší bod expedice Pólko (1248 m). Následoval Mosorny Groń (1047 m) a z jeho vyhlídkové věže jsme sjeli zpět do komplexu stezek Babia Góra Trails. Odtud to bylo do hotelu už za odměnu. Celá trasa expedice byla proložena dvěma závodními vložkami, které se jeli ve velmi přátelské duchu. Z první KTM Uphill Stage si vezu domu prvenství, které bylo, jak by řekl Gaspi, “o prsa korejské dívky” a vítězství na Bosch Flow Downhill si odváží svým husarským kouskem Keli, který porotu oslovil parakotoulem přes řidítka v nejprudší pasáži erzety. Naštěstí si všichni odnesli jen pozitivní zážitky a úsměv na tváři!

Suma sumárum

Tohle jsem si fakt užil! Díky Bosch a KTM za krásné zážitky. Možnost testování a porovnání pohonů v této formě mě opravdu baví. Dokážete si udělat jasnou představu jaký typ pohonu je vhodný pro které prostředí. Nový pohon Performance Line SX bych doporučil těm, kteří mají rádi sportovnější projev jízdy a pokoukávají po lehkém konceptu elektrokola na hranici 18 kg. Sportovcům bude vyhovovat projev pohonu při vyšší frekvenci šlapání. Síla pohonu je dostačující pro většinu situací. Bosch pohonem SX nasadil v kategorii lehkých elektrokol vysokou laťku a bude se těžce překonávat. Pokud jste ale výletník a při jízdě se chcete kochat, CX bude lepší volbou. Samostatnou kategorií budou “pacienti” jako já, kde jasnou volbou bude CX Race. Bosch rozšířil portfolio pohonů a dokazuje tak, že je aktuálně jedničkou na trhu v oblasti pohonů pro elektrokola.

Autor: Marek Bělovský, původní znění článku pro redakci Electric Bike magazínu
Foto: Autor + Pawlikowski Media (www.pawlikowskimedia.com)